Svetainių kūrimas šiandien ir prieš dešimtmetį
Ar norite nusikelti laiku 10 metų atgal? Tada dar mokėtės mokykloje ir jums tokie dalykai nerūpėjo? Tuo labiau bus įdomu susipažinti, kaip viskas vyko prieš 10-20 metų, gūdžiais 2000-siais ;)
Svetainių kūrimas tuo metu buvo gana sudėtingas ir alinantis procesas, reikalaujantis nemažai pastangų ir streso. Tiesa, jis dabar irgi reikalauja, tačiau kur kas mažiau. Visoms dalyvaujančioms pusėms.
Dizainas 2000-siais ir dabar
2000-siais valdė Flash technologija. Buvo manoma, kad kuo puslapis gražesnis, tuo įmonė „kietesnė“. Iš tikrųjų, animacijai reikėjo skirti nemažai pinigų, o pasirodyti prieš konkurentus buvo galima ir susikūrus super duper turbo mega cool animaciją. Visa kita liko taip pat, kaip ir dabar – Meniu punktai, kontaktai, darbų pristatymas, reklaminė medžiaga PDF formatu.
Programuotojai 2000-siais ir dabar...
Niekuo nepasikeitė... Kokie buvo nesukalbami, tokie ir liko. Tik dabar gauna didelius atlyginimus ir yra labai gerbiami visuomenėje. Tada iš jų juokdavosi ir nelaikė to rimta profesija, nes niekas nesuprato, kuo iš tikrųjų jie užsiima... 2000-siais programuotojai dar skaitė popierines knygas. Dabar jau to beveik nebedaro. Sakoma, kad tuoj jiems ir kodo nebereikės rašyti, todėl dabar jie jau vadinami inžinieriais, nors yra paprasti programuotojai.
TVS 2000-siais ir šiandien
2000-siais TVS arba turinio valdymo sistemą kūrėsi patys programuotojai. Kiekvienas programuotojas turėjo savo TVS. Kai 2000 metais pasirodė Drupal turinio valdymo sistema, dauguma programuotojų buvo nusiteikę labai skeptiškai dėl saugumo ir pritaikymo. Dabar savų TVS niekas nekuria – naudoja Wordpress, tą patį Drupal ar kitas atviro kodo turinio valdymo sistemas ir vargo niekas nemato. Pašiepiami yra tik tie, kurie vis dar turi ir patys palaiko savo TVS. Viskas atsisuko atvirkščiai.
Svetainės turinys tada ir dabar
2000-siais svetainės turinys buvo prioritetas Nr. 17 visame svetainės kūrimo procese. Paleisdavo puslapius ir be turinio visiškai, kai kur net Lorem Ipsum tekstus palikdavo keletui metų. Turinį ruošdavo patys darbuotojai. Retas kuris ieškodavo raštingų pažįstamų, kurie paruoštų turinį. Tos įmonės, kurių interneto svetainėse tekstus keisti reikdavo gana dažnai, samdydavo savo kalbos redaktorius, kurie vargdavo bandydami technikams skirtus tekstus paversti grynai lietuviškais. Dabar yra paprasčiausiai samdomi tekstų rašytojai, kurie tekstus paruošia dar iki paleidžiant svetainę.
SEO 2000-siais ir dabar
Tiesa, 2000-siais metais populiariausias paieškos variklis buvo Lycos, Excite, Dogpile, Netscape, AskJeves, Yahoo, bet ne Google. Situacija greitai pasikeitė ir jau 2005 metais Google pradėjo karaliauti Europoje, nors JAV dar vis svarbiau buvo Yahoo ir Microsoft Live (vėliau pavadintas į Bing). Tada ir prasidėjo SEO era. Viskas buvo paprasta – reikėjo gauti kuo aukštesnio PR nuorodų į puslapį, neturėti daug išeinančių nuorodų, tekste 3 proc. visų žodžių turėjo būti raktažodžiai. Jei domenas su raktiniu žodžiu – iš viso idealu. Kadangi per tuos 12 metų SEO specialistai prisivirė tiek molio, kiek to nesugebėjo padaryti net programuotojai, Google pakeitė savo reikalavimus ir dabar nei raktinių žodžių, nei nuorodų, nei PR nebereikia – turinys turi būti naudingas ir dalinamas socialiniuose tinkluose.
Socialiniai tinklai 2000-siais?
Deja, socialinių tinklų tada nebuvo. Myspace atsirado 2003 metais, po metų – Facebook. 2006 metais atsirado Twitter, tačiau iš pradžių Lietuvoje jų niekas nežinojo, nes visi sėdėjo One.lt, Draugas.lt, IRC pokalbių kanaluose ir forumuose. Dabar forumai sunyko, o Facebook „valdo“. Įmonės socialiniuose tinlluose? Nejuokinkit, niekas tam neturėjo laiko. Dabar jau samdomos kitos įmonės, kad tik Facebooke kažkas rašytų kažką...
Svetainių kūrimas 2000 metais kainavo 2000-5000 litų. Jie paverstume dabartiniais pinigais – 570-1500 eur. Tik dar reiktų tą sumą padauginti iš 4, kad įsivaizduotumėte, kokia tai buvo reali vertė – 2350-4500 eur. Kodėl tiek daug? Labai paprastai paskaičiuoti. 2000 programuotojai mėgo valgyti čeburėkus. Juos pirkdavo po 80 centų gatvėje, brangesni iš parduotuvės kainavo visą litą. Dabar programuotojai čeburėkų jau nebevalgo, jiems maistas dažniausiai tiekiamas į biurą, tačiau čeburėkas jau kainuoja 1-1,5 euro. Patikėkite, nei to patiekalo dydis, nei skonis per 17 metų nepasikeitė... Pasikeitė tik valgytojų įpročiai, kaip ir visas svetainių kūrimas.